SONOVA, bekend van de merken Lapperre en Audionova, stelde Transact aan voor de doorlichting en de optimalisatie van de huurkosten van hun retailpanden.

Onze aanpak

In eerste instantie worden de huurprijzen van de panden gebenchmarkt en vergeleken met het huurprijsniveau van een soortgelijk pand qua oppervlakte en gevelbreedte in het desbetreffende lokale winkelgebied.

Onze uitgebreide nationale benchmarkdatabase met >6.500 huurprijzen van retailpanden zorgt ervoor dat Sonova voor elk individueel pand een inzicht krijgt of en hoeveel ze teveel betalen. We delen de panden in volgens hoog - marktconform - laag.

Ook de evolutie van de huurprijs (door opeenvolgende indexaties) in vergelijking met de aanvangshuurprijs wordt bekeken.

Lapperrewinkel

Vervolgens worden acties geprioritiseerd in functie van de resultaten in combinatie met de timing van de huurcontracten. We delen de prioriteiten op in blokken van 6 maanden zodat jij als opdrachtgever ons enkel de relevante detailinformatie (huurcontracten, addenda, inrichtingsplannen,...) dient aan te leveren per zogenaamde 'wave'.

Daarna zoomen we dieper in op de panden en het desbetreffende winkelgebied. Hierbij worden de volgende elementen tegen het licht gehouden: de ruimtelijke en technische performantie van het pand, de ligging in het winkelgebied, de evolutie van de lokale leegstand, verhuis van belangrijke trekkers of 'perfect neighbours', belangrijke mobiliteitswijzigingen of verlaagd aantal passanten, evolutie van de ratio omzet/huurkost per m² van het pand t.a.v. de andere panden in de portefeuille, ...

Het resultaat

Het uiteindelijke doel en resultaat is huurkosten te optimaliseren waar nodig en huurcontracten stop te zetten waar mogelijks betere alternatieven gevonden kunnen worden en in dat geval deze nieuwe winkelpanden te huren aan de best mogelijke huurvoorwaarden. De gestructureerde aanpak zorgt voor Sonova voor mooie recurrente besparingen en een future proof retailnetwerk.

Benieuwd voor welke winkels jij te veel huur betaalt? Let's talk